MTM 1979:295 :: flygplan
- Object description
Flygplan. Biplan. De Havilland Gipsy 3 Moth Trainer, år 1936. Motor enligt uppgift från 1949: 1 st 130 hk Gipsy Major med tillverkningsnummer 5786.
Finsk civilregistrering: OH-VKM. Flygplanets tillverkningsnummer okänt då alla identitetsskyltar saknas. Några skyltar i förarutrymmet är dock på finska.
Enlig ett äldre foto har flygplanet åtminstone en tid flugits med täckt kabin och med ett annat färgschema.
Vid inventeringstillfället 2012-06-26 noterades följande:
Propeller märkt Drg Z8014/2/C. D 6.84 P3.53'. A3103.
Vänster däck märkt Dunlop 7.00- 7½.
Höger däck märkt Palmer Aero 7.00-7½.
Invändigt främre sittplats: Ingen instrumentering är kvar. Hållare för kompass finns. Stol saknas. styrspak saknas. Gasreglage på vänster sida.
Bakre sittplatsen har följande instrumentering fr v t h: Fartmätare (dess pitotrör är troligen en atrapp) 50-210 km/h S. S. & S No 55.778, varvräknare 6-26 x100 rpm S. S. & S, Mark V No 951A, höjdmätare 0-8000 m Short & Mason Mark V, samt oljetryckmätare 0-4 kg/kvcm.
I övrigt en bensinkran i höger hörn. På vänster sida gas- och blandningsreglage samt slotreglage. Stol med rutig sittdyna.
Mellan sittbrunnarna på utsidan: Strömbrytare.
Ovanpå falltanken: nivåglas.
Vid inventeringen 2012 konstaterades även att anslutningar/- kablar/rör från/mellan instrumenten och motor saknas helt. På vissa ställen kan olivgrön samt röd färg skönjas från äldre färgsättningar. Under den nuvarande silvergrå färgen på vingarna kan svensk kronmärkning m/30 skönjas. Misstanke om "ihopplock" finns således.
- Object description
Utställningstext:
De Havilland Moth var en serie lätta engelska sport- och skolflygplan, konstruerade av Geoffrey de Havilland på 1920-talet.
Malmö museums Moth är en finskregistrerad DH 60 Gipsy Major III. Mothen är storligen fuskrenoverad! Den är ihopbyggd av delar från två DH 60X Moth från Karhumäkiföretaget. Flygplanet togs ur bruk 1956 och hamnade i Malmberget i norra Sverige.
I slutet av 1950-talet fraktades planet till bilmuseet i slottet Skokloster. På grund av dålig ekonomi såldes planet till Dr. Nils-Erik Sundblad som senare överförde planet till Flygvapenmuseet i Linköping. Planet var då i mycket dåligt skick. Flygplanskroppen såg ut, och luktade, som om den legat i en gödselbrunn och var väldigt rutten. Den fick ligga utomhus ett halvår för att låta stanken vädra ut.
Mothen renoverades av bland annat Kalle ”Flaps” Gustafsson i Linköpings Flygklubbs lokaler. Renoveringen fick kosta noll och intet och så blev det som det blev. Det blev enbart kosmetisk renovering. Instegsluckorna lades igen, ett avgasrör i plast göts upp, fjädringen i landstället består av tennisbollar intryckta i rören.
Leave a comment
You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.