logo

Carlotta - the museum database

MTM 1979:295 :: flygplan

Object description

Flygplan. Biplan. De Havilland Gipsy 3 Moth Trainer, år 1936. Motor enligt uppgift från 1949: 1 st 130 hk Gipsy Major med tillverkningsnummer 5786.

Finsk civilregistrering: OH-VKM. Flygplanets tillverkningsnummer okänt då alla identitetsskyltar saknas. Några skyltar i förarutrymmet är dock på finska.

Enlig ett äldre foto har flygplanet åtminstone en tid flugits med täckt kabin och med ett annat färgschema.

Vid inventeringstillfället 2012-06-26 noterades följande:

Propeller märkt Drg Z8014/2/C. D 6.84 P3.53'. A3103.

Vänster däck märkt Dunlop 7.00- 7½.

Höger däck märkt Palmer Aero 7.00-7½.

Invändigt främre sittplats: Ingen instrumentering är kvar. Hållare för kompass finns. Stol saknas. styrspak saknas. Gasreglage på vänster sida.

Bakre sittplatsen har följande instrumentering fr v t h: Fartmätare (dess pitotrör är troligen en atrapp) 50-210 km/h S. S. & S No 55.778, varvräknare 6-26 x100 rpm S. S. & S, Mark V No 951A, höjdmätare 0-8000 m Short & Mason Mark V, samt oljetryckmätare 0-4 kg/kvcm.

I övrigt en bensinkran i höger hörn. På vänster sida gas- och blandningsreglage samt slotreglage. Stol med rutig sittdyna.

Mellan sittbrunnarna på utsidan: Strömbrytare.

Ovanpå falltanken: nivåglas.

Vid inventeringen 2012 konstaterades även att anslutningar/- kablar/rör från/mellan instrumenten och motor saknas helt. På vissa ställen kan olivgrön samt röd färg skönjas från äldre färgsättningar. Under den nuvarande silvergrå färgen på vingarna kan svensk kronmärkning m/30 skönjas. Misstanke om "ihopplock" finns således.

Object description

Utställningstext:

De Havilland Moth var en serie lätta engelska sport- och skolflygplan, konstruerade av Geoffrey de Havilland på 1920-talet.

Malmö museums Moth är en finskregistrerad DH 60 Gipsy Major III. Mothen är storligen fuskrenoverad! Den är ihopbyggd av delar från två DH 60X Moth från Karhumäkiföretaget. Flygplanet togs ur bruk 1956 och hamnade i Malmberget i norra Sverige.

I slutet av 1950-talet fraktades planet till bilmuseet i slottet Skokloster. På grund av dålig ekonomi såldes planet till Dr. Nils-Erik Sundblad som senare överförde planet till Flygvapenmuseet i Linköping. Planet var då i mycket dåligt skick. Flygplanskroppen såg ut, och luktade, som om den legat i en gödselbrunn och var väldigt rutten. Den fick ligga utomhus ett halvår för att låta stanken vädra ut.

Mothen renoverades av bland annat Kalle ”Flaps” Gustafsson i Linköpings Flygklubbs lokaler. Renoveringen fick kosta noll och intet och så blev det som det blev. Det blev enbart kosmetisk renovering. Instegsluckorna lades igen, ett avgasrör i plast göts upp, fjädringen i landstället består av tennisbollar intryckta i rören.

  • Data elements
Inventarienummer
MTM 1979:295
Modellnamn
Gipsy 3 Moth Trainer
Sakord
flygplan
Sakord, typbeteckning
D.H. 60X Moth
Tekniska uppgifter
biplan
Klassifikation OCM
506
Klassifikation MM
flygplan, motordrivna
Klassifikation Saglig Registrant
E 4
Materialkategori
metall; trä; textil
Färg
blå; silver
Längd
7,3 m [cirka]
Bredd
9,15 m [cirka]
Höjd
2,7 m [cirka]
Vikt
490 kg [cirka]
Personnamn - Tillverkning
De Havilland Aircraft Co., Ltd. (Hatfield)
Förekommer som
tillverkning
Efternamn
De Havilland
Land
England
Ort
Hatfield, Herts
Tidsuppgifter
1936 [osäkert]
Land - Tillverkning
England; Finland [delvis?]
Tid - Tillverkning
1949 [kroppen]
Signering, påskrift, stämpling
OH-VKM
Personnamn - Användning
Estama, Eino
Förekommer som
användning
Efternamn
Estama
Förnamn
Eino
Land
Finland
Ort
Oulu
Karhumäki, bröderna
Förekommer som
användning
Ort - Födelse
Multia
Efternamn
Karhumäki
Förnamn
Uuno, Valto, Niilo
Land
Finland
Ort
Keljo [-1939], Kuorevesi [1939-], Halli [fabrik 1946-]
Sundblad, Nils-Erik
Förekommer som
användning
Efternamn
Sundblad
Förnamn
Nils-Erik
Land
Sverige
Yrke
doktor
Land - Användning
Finland; Sverige
Tid - Användning
1949-; 1954-
Personnamn - Förvärvat från
Flygvapenmuseet
Ort
Malmen
Namn
Flygvapenmuseet
Förvärvsomständigheter
byte
Arkivhandling, referens till
Malmö Museers verksamhetsarkiv/proveniensdokument MTM [tekniska data, bytesavtal, tidningsartiklar]
Litteratur, referens till
FlyPast February 1983 [tidskrift]; Flyghistoriskt månadsblad nr 1-2 1980 [tidskrift]
Beskrivning

Flygplan. Biplan. De Havilland Gipsy 3 Moth Trainer, år 1936. Motor enligt uppgift från 1949: 1 st 130 hk Gipsy Major med tillverkningsnummer 5786.

Finsk civilregistrering: OH-VKM. Flygplanets tillverkningsnummer okänt då alla identitetsskyltar saknas. Några skyltar i förarutrymmet är dock på finska.

Enlig ett äldre foto har flygplanet åtminstone en tid flugits med täckt kabin och med ett annat färgschema.

Vid inventeringstillfället 2012-06-26 noterades följande:

Propeller märkt Drg Z8014/2/C. D 6.84 P3.53'. A3103.

Vänster däck märkt Dunlop 7.00- 7½.

Höger däck märkt Palmer Aero 7.00-7½.

Invändigt främre sittplats: Ingen instrumentering är kvar. Hållare för kompass finns. Stol saknas. styrspak saknas. Gasreglage på vänster sida.

Bakre sittplatsen har följande instrumentering fr v t h: Fartmätare (dess pitotrör är troligen en atrapp) 50-210 km/h S. S. & S No 55.778, varvräknare 6-26 x100 rpm S. S. & S, Mark V No 951A, höjdmätare 0-8000 m Short & Mason Mark V, samt oljetryckmätare 0-4 kg/kvcm.

I övrigt en bensinkran i höger hörn. På vänster sida gas- och blandningsreglage samt slotreglage. Stol med rutig sittdyna.

Mellan sittbrunnarna på utsidan: Strömbrytare.

Ovanpå falltanken: nivåglas.

Vid inventeringen 2012 konstaterades även att anslutningar/- kablar/rör från/mellan instrumenten och motor saknas helt. På vissa ställen kan olivgrön samt röd färg skönjas från äldre färgsättningar. Under den nuvarande silvergrå färgen på vingarna kan svensk kronmärkning m/30 skönjas. Misstanke om "ihopplock" finns således.

;

Utställningstext:

De Havilland Moth var en serie lätta engelska sport- och skolflygplan, konstruerade av Geoffrey de Havilland på 1920-talet.

Malmö museums Moth är en finskregistrerad DH 60 Gipsy Major III. Mothen är storligen fuskrenoverad! Den är ihopbyggd av delar från två DH 60X Moth från Karhumäkiföretaget. Flygplanet togs ur bruk 1956 och hamnade i Malmberget i norra Sverige.

I slutet av 1950-talet fraktades planet till bilmuseet i slottet Skokloster. På grund av dålig ekonomi såldes planet till Dr. Nils-Erik Sundblad som senare överförde planet till Flygvapenmuseet i Linköping. Planet var då i mycket dåligt skick. Flygplanskroppen såg ut, och luktade, som om den legat i en gödselbrunn och var väldigt rutten. Den fick ligga utomhus ett halvår för att låta stanken vädra ut.

Mothen renoverades av bland annat Kalle ”Flaps” Gustafsson i Linköpings Flygklubbs lokaler. Renoveringen fick kosta noll och intet och så blev det som det blev. Det blev enbart kosmetisk renovering. Instegsluckorna lades igen, ett avgasrör i plast göts upp, fjädringen i landstället består av tennisbollar intryckta i rören.

Historik

Enligt tidskriften FlyPast February 1983 ihopbyggd i Finland av delar från två DH 60X Moth byggda av Karhumäkiföretaget. Flygplanet togs ur bruk 1956 och hamnade slutligen i Marlberget norra Sverige. I slutet av 1950-talet fraktades planet till bilmuseet i slottet Skokloster. P g a dålig ekonomi såldes planet till Dr. Nils-Erik Sundblad, Gysinge (senare Klippan). Överfört till Flygvapenmuseet Malmslätt 1978.

Enligt Flyghistoriskt månadsblad nr 1-2 1980 restaurerades planet under sommaren 1979 i Linköpings flygklubbs regi. Sedan erhölls planet, från Flygvapenmuseet, Malmen, i utbyte mot MTM 1964.05.14.001 Fairey Firefly TT Mk I med civilregistrering SE-CAW (Bytesavtal upprättat i oktober 1979).

Flygplanet transporterat till museet den 25 oktober 1979. Upphängt i flygavdelningen fr o m den 8 november 1979.

Uppgiftslämnare av delvis ovannämnda 1983: Michael J. Stapp AMITD, CAA Examiner No. X532, 7 Faresmead, Bognor Regis, Sussex PO21 3DQ.

Belongs to Samling
MTM

Leave a comment

You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.