logo

Carlotta - the museum database

Comments (2)

MTM 1979:289 :: motorcykel

Object description

Motorcykel. Fabrikat Husqvarna, modell Silverpilen, år 1961, Sverige. 1-cylindrig 2-taktsmotor med vändspolning på 175 cc. Cyl.diam. 60 mm. Slaglängd 61,5 mm. Kompressionsförhållande 6,5:1. Effekt 9,5 hk vid 6000 rpm. 3 växlar. Tändning via svänghjulsmagnet .Maxfart: 100 km/tim. Vikt 75 kg. Registreringsnummer EWJ 437.

Husqvarna hade sedan 1903 länge tillverkat motorcyklar, men satsade efter kriget på mindre modeller.

De hade fantasifulla namn som talade om vilken färg motorcykeln hade. Motorcyklarna hette: ”Svartqvarna”, ”Rödqvarna”, ”Blåqvarna” och märket NV hade en med namnet ”Rödmyra”.

Med modellen ”Drömbåge” hade Husqvarna tidigare tagit fram en modern, tung, motorcykel som även fanns i en sportigare version. Den hade haft stora framgångar i den kända internationella tävlingen sixdays.

Våren 1955 introducerade Husqvarna modell 282 “Silverpilen” ritad av Saabdesignern Sixten Sason. Man pressade ned vikten till under 75 kg genom att ta bort onödiga delar och bygga med lättmetall. Nu räknades motorcykeln trots en motorvolym på 175 kubikcentimeter som lätt och kunde köras av 16-åringar. Det blev en succé.

Man lanserade även en något större variant i svart och gult som kallades ”Guldpilen”. Monark hade samtidigt en med namnet ”Blue Stinget”, som utvecklade hela 12,5 hk, och avgick därmed med segern.

De lätta, snabba motorcyklarnas bromsar och ramar var inte tillräckliga och på myndigheternas begäran slutade man sälja de värsta modellerna.

Silverpilen såldes däremot fram till 1965.

1970 ändrades regler för lätt motorcykel från viktbegränsning till hur stor motorn fick vara. Malmö Museers Silverpil är därför omregistrerad med en 123 kubikcentimeter stor cylinder.

Inventarienummer
MTM 1979:289
Modellnamn
Silverpil 282
Sakord
motorcykel
Serienummer
chassi: L 20755
Klassifikation OCM
493 4
Klassifikation MM
motorcykel
Klassifikation Saglig Registrant
E 2
Materialkategori
metall
Vikt
70 kg
Personnamn - Tillverkning
Husqvarna Vapenfabriks AB
Förekommer som
tillverkning
Litteratur, referens till
300 år med sikte framåt. En bok om Husqvarna. 1989.
Företagsnamn
Husqvarna Vapenfabriks AB
Land
Sverige
Landskap
Småland
Ort
Huskvarna
Tid - Företagets grundande
1867
Tidsuppgifter
1961
Personnamn - Förvärvat från
Ankermark, Keith-Jörgen
Förekommer som
förvärvat från
Efternamn
Ankermark
Förnamn
Keith-Jörgen
Land
Sverige
Landskap
Skåne
Ort
Lund
Tid - Förvärv till museet
1979
Förvärvsomständigheter
inköp
Arkivhandling, referens till
Malmö Museers verksamhetsarkiv/proveniensdokument MTM [reg.handlingar, dekaler]
Beskrivning

Motorcykel. Fabrikat Husqvarna, modell Silverpilen, år 1961, Sverige. 1-cylindrig 2-taktsmotor med vändspolning på 175 cc. Cyl.diam. 60 mm. Slaglängd 61,5 mm. Kompressionsförhållande 6,5:1. Effekt 9,5 hk vid 6000 rpm. 3 växlar. Tändning via svänghjulsmagnet .Maxfart: 100 km/tim. Vikt 75 kg. Registreringsnummer EWJ 437.

Husqvarna hade sedan 1903 länge tillverkat motorcyklar, men satsade efter kriget på mindre modeller.

De hade fantasifulla namn som talade om vilken färg motorcykeln hade. Motorcyklarna hette: ”Svartqvarna”, ”Rödqvarna”, ”Blåqvarna” och märket NV hade en med namnet ”Rödmyra”.

Med modellen ”Drömbåge” hade Husqvarna tidigare tagit fram en modern, tung, motorcykel som även fanns i en sportigare version. Den hade haft stora framgångar i den kända internationella tävlingen sixdays.

Våren 1955 introducerade Husqvarna modell 282 “Silverpilen” ritad av Saabdesignern Sixten Sason. Man pressade ned vikten till under 75 kg genom att ta bort onödiga delar och bygga med lättmetall. Nu räknades motorcykeln trots en motorvolym på 175 kubikcentimeter som lätt och kunde köras av 16-åringar. Det blev en succé.

Man lanserade även en något större variant i svart och gult som kallades ”Guldpilen”. Monark hade samtidigt en med namnet ”Blue Stinget”, som utvecklade hela 12,5 hk, och avgick därmed med segern.

De lätta, snabba motorcyklarnas bromsar och ramar var inte tillräckliga och på myndigheternas begäran slutade man sälja de värsta modellerna.

Silverpilen såldes däremot fram till 1965.

1970 ändrades regler för lätt motorcykel från viktbegränsning till hur stor motorn fick vara. Malmö Museers Silverpil är därför omregistrerad med en 123 kubikcentimeter stor cylinder.

Historik

Omregistrerad med en 123 kubikcentimeter stor cylinder efter att regelverket 1970 ändrades för lätt motorcykel från viktbegränsning till att motorstorleken inte skulle överskrida 125 kubikcentimeter. Körförbud, avställd 1978- 08- 01. Isärtagen för reparation av Bo Eriksson, sammansatt av Mikael Narin. 1984-03-08 behandlat med Valvoline/Tectyl motorkonserveringsolja (PUH). Uttagen för uppvisning av museets personal den 12 juni 2001.

Utställd i T&S entré under höstlovet 2011 med en docka utklädd till häxa.

Utställning
Framtidens fordon - nu och då
CC-licens - Bild
Erkännande-Ickekommersiell-Inga bearbetningar [cc by-nc-nd]
Copyright
Foto: © Andreas Nilsson / Malmö museum
Belongs to Samling
MTM

Leave a comment

You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.

Comments (2)

  • Nils2018-05-07 13:19

    Hej! Tack för dina uppgifter. Beskrivningen är nu uppdaterad och kan läsas i Historikfältet. Med vänlig hälsning Nils, Malmö Museer
  • GeDaPo2018-05-01 17:38

    Angående cylindervolymen: Om uppgifterna om cylinderdiameter och slaglängd stämmer blir cylindervolymen 174 cc (6,0*6,0*pi/4 * 6,15), så 175 stämmer bättre än 123.