logo

Carlotta - the museum database

bild

MTM 1961.01.17:001 :: personbil

Object description

Personbil, Mercedes Benz 170 V årsmodell 1939.

Registreringsnummer M 24940.

Fyrcylindrig vattenkyld sidventilmotor. Effekt: 38 hk. Toppfart: 108 km/tim. Vikt 1100-1160 kg.

Solexförgasare. Fyrväxlad växellåda. Bosch 6-volt elsystem.

Trycksmörjning, oljepump av kugghjulstyp.

Tvärbladsfjädrar fram, pendelaxel med spiralfjädrar bak.

Hydrauliska bromsar.

På kylargrillen: Skånska Automobilklubbens märke.

Trafikförsäkringsanstaltens förtjänstmärke för 10 skadefria år. 1939. K E Lindahl.

Det var på bilutställningen i Berlin 1936 som Mercedes Benz visade sin nya bil för en stor publik. Bilen skulle tillverkas i stora volymer och bli ett alternativ till de större och lyxigare bilar som man annars byggde.

Beteckningen V stod för ”Vorn ”som betyder front på tyska och den berättade att motorn nu satt monterad framtill. I de tidigare modellerna 130 H och 170 H var motorn baktill som i den ursprungliga Volkswagen. Då stod bokstaven H för ”Heckmotor” som betyder svansmotor

Mercedes bilfabrik bombades under kriget och produktionen fick läggas ned. När det blev fred startade biltillverkningen igen men då gjordes bilen endast i denna modell med fyra dörrar.

Man började även tillverka 170 V med dieselmotor.

Bilen tillverkades ända fram till 1955 och de sista åren samtidigt med den nya modellen 180 med så kallad pontonkaross. Den nya modellen med sina runda och bulliga former kallades ofta för ”Bullmerca”.

Malmö Museers bil och andra av samma modell kunde man se i trafiken ända fram till början av 1960-talet.

  • Data elements
Inventarienummer
MTM 1961.01.17:001
Modellnamn
Mercedes Benz 170 V
Sakord
personbil
Klassifikation OCM
493 5
Materialkategori
metall
Färg
grågrön
Längd
4250 mm
Bredd
1550 mm
Höjd
1650 mm
Vikt
1230 kg
Företagsnamn - Tillverkning
Daimler-Benz
Företagsnamn
Daimler-Benz
Land
Tyskland
Landskap
Baden-Württemberg
Ort
Stuttgart
Tid - Företagets grundande
1926
Land - Tillverkning
Tyskland
Ort - Tillverkning
Stuttgart
Tid - Tillverkning
1939
Personnamn - Användning
Lindahl, Knut Erik
Förekommer som
ägare, användning
Efternamn
Lindahl
Förnamn
Knut Erik
Land
Sverige
Ort
Malmö
Yrke
köpman
Personnamn - Annan anknytning
Pålsson, Anders
Förekommer som
givare
Ort
Trelleborg
Ort - Användning
Malmö
Land - Användning
Sverige
Personnamn - Förvärvat från
Lindahl, E.
Förekommer som
givare
Efternamn
Lindahl
Förnamn
E.
Land
Sverige
Landskap
Skåne
Ort
Malmö
Titel - Personens
direktör
Tid - Förvärv till museet
1961
Förvärvsomständigheter
gåva
Arkivhandling, referens till
Malmö Museers verksamhetsarkiv/proveniensdokument MTM [reg.bevis,typintyg,instruktionsbok,skattekvitto, kallelse till medlemskap Skånska Autom. Klubben, diplom, brev] ; Malmö Museers verksamhetsarkiv/katalogkort MTM [foto]
Beskrivning

Personbil, Mercedes Benz 170 V årsmodell 1939.

Registreringsnummer M 24940.

Fyrcylindrig vattenkyld sidventilmotor. Effekt: 38 hk. Toppfart: 108 km/tim. Vikt 1100-1160 kg.

Solexförgasare. Fyrväxlad växellåda. Bosch 6-volt elsystem.

Trycksmörjning, oljepump av kugghjulstyp.

Tvärbladsfjädrar fram, pendelaxel med spiralfjädrar bak.

Hydrauliska bromsar.

På kylargrillen: Skånska Automobilklubbens märke.

Trafikförsäkringsanstaltens förtjänstmärke för 10 skadefria år. 1939. K E Lindahl.

Det var på bilutställningen i Berlin 1936 som Mercedes Benz visade sin nya bil för en stor publik. Bilen skulle tillverkas i stora volymer och bli ett alternativ till de större och lyxigare bilar som man annars byggde.

Beteckningen V stod för ”Vorn ”som betyder front på tyska och den berättade att motorn nu satt monterad framtill. I de tidigare modellerna 130 H och 170 H var motorn baktill som i den ursprungliga Volkswagen. Då stod bokstaven H för ”Heckmotor” som betyder svansmotor

Mercedes bilfabrik bombades under kriget och produktionen fick läggas ned. När det blev fred startade biltillverkningen igen men då gjordes bilen endast i denna modell med fyra dörrar.

Man började även tillverka 170 V med dieselmotor.

Bilen tillverkades ända fram till 1955 och de sista åren samtidigt med den nya modellen 180 med så kallad pontonkaross. Den nya modellen med sina runda och bulliga former kallades ofta för ”Bullmerca”.

Malmö Museers bil och andra av samma modell kunde man se i trafiken ända fram till början av 1960-talet.

Utställning
Framtidens fordon - nu och då
Belongs to Samling
MTM

Leave a comment

You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.