logo

Carlotta - the museum database

MTM 1979:295 :: flygplan

Object description

Flygplan. Biplan. De Havilland Gipsy 3 Moth Trainer, år 1936. Motor enligt uppgift från 1949: 1 st 130 hk Gipsy Major med tillverkningsnummer 5786.

Finsk civilregistrering: OH-VKM. Flygplanets tillverkningsnummer okänt då alla identitetsskyltar saknas. Några skyltar i förarutrymmet är dock på finska.

Enlig ett äldre foto har flygplanet åtminstone en tid flugits med täckt kabin och med ett annat färgschema.

Vid inventeringstillfället 2012-06-26 noterades följande:

Propeller märkt Drg Z8014/2/C. D 6.84 P3.53'. A3103.

Vänster däck märkt Dunlop 7.00- 7½.

Höger däck märkt Palmer Aero 7.00-7½.

Invändigt främre sittplats: Ingen instrumentering är kvar. Hållare för kompass finns. Stol saknas. styrspak saknas. Gasreglage på vänster sida.

Bakre sittplatsen har följande instrumentering fr v t h: Fartmätare (dess pitotrör är troligen en atrapp) 50-210 km/h S. S. & S No 55.778, varvräknare 6-26 x100 rpm S. S. & S, Mark V No 951A, höjdmätare 0-8000 m Short & Mason Mark V, samt oljetryckmätare 0-4 kg/kvcm.

I övrigt en bensinkran i höger hörn. På vänster sida gas- och blandningsreglage samt slotreglage. Stol med rutig sittdyna.

Mellan sittbrunnarna på utsidan: Strömbrytare.

Ovanpå falltanken: nivåglas.

Vid inventeringen 2012 konstaterades även att anslutningar/- kablar/rör från/mellan instrumenten och motor saknas helt. På vissa ställen kan olivgrön samt röd färg skönjas från äldre färgsättningar. Under den nuvarande silvergrå färgen på vingarna kan svensk kronmärkning m/30 skönjas. Misstanke om "ihopplock" finns således.

  • Data elements
Inventarienummer
MTM 1979:295
Modellnamn
Gipsy 3 Moth Trainer
Sakord
flygplan
Sakord, typbeteckning
D.H. 60X Moth
Tekniska uppgifter
biplan
Klassifikation OCM
506
Klassifikation MM
flygplan, motordrivna
Klassifikation Saglig Registrant
E 4
Materialkategori
metall; trä; textil
Färg
blå; silver
Längd
7,3 m [cirka]
Bredd
9,15 m [cirka]
Höjd
2,7 m [cirka]
Vikt
490 kg [cirka]
Personnamn - Tillverkning
De Havilland Aircraft Co., Ltd. (Hatfield)
Efternamn
De Havilland
Land
England
Ort
Herts, Hatfield
Tidsuppgifter
1936 [osäkert]
Land - Tillverkning
England; Finland [delvis?]
Tid - Tillverkning
1949 [kroppen]
Signering, påskrift, stämpling
OH-VKM
Personnamn - Användning
Estama, Eino
Efternamn
Estama
Förnamn
Eino
Land
Finland
Ort
Oulu
Karhumäki, bröderna
Ort - Födelse
Multia
Efternamn
Karhumäki
Förnamn
Niilo, Valto, Uuno
Land
Finland
Ort
Keljo [-1939], Halli [fabrik 1946-], Kuorevesi [1939-]
Sundblad, Nils-Erik
Efternamn
Sundblad
Förnamn
Nils-Erik
Land
Sverige
Yrke
doktor
Land - Användning
Finland; Sverige
Tid - Användning
1949-; 1954-
Personnamn - Förvärvat från
Flygvapenmuseet
Ort
Malmen
Namn
Flygvapenmuseet
Förvärvsomständigheter
byte
Arkivhandling, referens till
Malmö Museers verksamhetsarkiv/proveniensdokument MTM [tekniska data, bytesavtal, tidningsartiklar]
Litteratur, referens till
FlyPast February 1983 [tidskrift]; Flyghistoriskt månadsblad nr 1-2 1980 [tidskrift]
Beskrivning

Flygplan. Biplan. De Havilland Gipsy 3 Moth Trainer, år 1936. Motor enligt uppgift från 1949: 1 st 130 hk Gipsy Major med tillverkningsnummer 5786.

Finsk civilregistrering: OH-VKM. Flygplanets tillverkningsnummer okänt då alla identitetsskyltar saknas. Några skyltar i förarutrymmet är dock på finska.

Enlig ett äldre foto har flygplanet åtminstone en tid flugits med täckt kabin och med ett annat färgschema.

Vid inventeringstillfället 2012-06-26 noterades följande:

Propeller märkt Drg Z8014/2/C. D 6.84 P3.53'. A3103.

Vänster däck märkt Dunlop 7.00- 7½.

Höger däck märkt Palmer Aero 7.00-7½.

Invändigt främre sittplats: Ingen instrumentering är kvar. Hållare för kompass finns. Stol saknas. styrspak saknas. Gasreglage på vänster sida.

Bakre sittplatsen har följande instrumentering fr v t h: Fartmätare (dess pitotrör är troligen en atrapp) 50-210 km/h S. S. & S No 55.778, varvräknare 6-26 x100 rpm S. S. & S, Mark V No 951A, höjdmätare 0-8000 m Short & Mason Mark V, samt oljetryckmätare 0-4 kg/kvcm.

I övrigt en bensinkran i höger hörn. På vänster sida gas- och blandningsreglage samt slotreglage. Stol med rutig sittdyna.

Mellan sittbrunnarna på utsidan: Strömbrytare.

Ovanpå falltanken: nivåglas.

Vid inventeringen 2012 konstaterades även att anslutningar/- kablar/rör från/mellan instrumenten och motor saknas helt. På vissa ställen kan olivgrön samt röd färg skönjas från äldre färgsättningar. Under den nuvarande silvergrå färgen på vingarna kan svensk kronmärkning m/30 skönjas. Misstanke om "ihopplock" finns således.

Historik

Enligt tidskriften FlyPast February 1983 ihopbyggd i Finland av delar från två DH 60X Moth byggda av Karhumäkiföretaget. Flygplanet togs ur bruk 1956 och hamnade slutligen i Marlberget norra Sverige. I slutet av 1950-talet fraktades planet till bilmuseet i slottet Skokloster. P g a dålig ekonomi såldes planet till Dr. Nils-Erik Sundblad, Gysinge (senare Klippan). Överfört till Flygvapenmuseet Malmslätt 1978.

Enligt Flyghistoriskt månadsblad nr 1-2 1980 restaurerades planet under sommaren 1979 i Linköpings flygklubbs regi. Sedan erhölls planet, från Flygvapenmuseet, Malmen, i utbyte mot MTM 1964.05.14.001 Fairey Firefly TT Mk I med civilregistrering SE-CAW (Bytesavtal upprättat i oktober 1979).

Flygplanet transporterat till museet den 25 oktober 1979. Upphängt i flygavdelningen fr o m den 8 november 1979.

Uppgiftslämnare av delvis ovannämnda 1983: Michael J. Stapp AMITD, CAA Examiner No. X532, 7 Faresmead, Bognor Regis, Sussex PO21 3DQ.

Belongs to Samling
MTM :: Malmö Tekniska Museums samling

Leave a comment

You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.