logo

Carlotta - the museum database

MTM 1969.08.04.002 :: flygplan, segelflygplan

Object description

Segelflygplan Baby-Falken. Övningsflygplan konstruerat av Lars Hemminger. Segelflygplanet är närmast en svensk modifikation av det tyska Grunau Baby. Prototypen blev provflugen sommaren 1946. AB Kockums Flygindustri serietillverkade Baby-Falken (typbeteckning LH 22, där LH hänvisar till konstruktörens initialer).

Data och prestanda: vingyta= 14,9 kvm; spännvidd= 13,6 m; tomvikt= 165 kg; flygvikt= 250 kg; lägsta sjunkhastighet= 0,80 m/sek; bästa glidtal= 1,19.

Kropp tillverkad av sammansvetsade silvermålade stålrör. Klädd med stringers av trä och klädd med bomullsduk. Huv av plexiglas. Låg koppling för winschstarter (möjliggjorde starthöjder på upp till 500 m höjd). På undersidan av kroppen en träskida samt två svarta gummihjul märkta: Trelleborg 8 x 2½. 2,50-3 4 ply. Max lufttryck 4 kg/kvcm. Max last 150 kg. Implement 2011-2.

Invändigt: grönmålad instrumentpanel med följande instrument vid inventeringstillfället 2012-04-05: Fartmätare 0-200 km/h Tommen nr 9139, Girindikator (glas saknas) NAF GiS 5 nr 38540, Stig/sjunkindikator NAF LS 3a, Radiohöjdmätare LGW Ln 28330-1, Kompass Airpath AN5706-T4.

Ett blått tygstycke bakom förarplatsen stämplat: Boholms blåtwills, RY 313,...il Krympfri.

Vingar tillverkade av tunn plywood förstärkt med tunna trälister. Vingbalkar av fullhöjdstyp av trä. Skevroder samt luftbromsar. Allt klätt med bomullsduk. Vingstöttor av metall. Kontrollstämplar på spryglarna. Exempelvis: /14/ och 9/11. På ett ställe i vingen märkt: Sammanbyggn. Dat. 3.47 O.U.

Fena med Kockums Flygindustris logotyp på båda sidorna. Logotyperna är påmålade men det är okänt om de i detta fallet ursprungligen bestått av dekaler som senare blivit "påbättrade" med färg eller inte.

Stabilisator och höjdroder med trim tillverkat av trä. Klätt med bomullsduk. Stöttor på undersidan.

  • Data elements
Inventarienummer, tidigare
MTM 3894
Inventarienummer
MTM 1969.08.04.002
Modellnamn
LH 22 Baby Falk
Sakord
flygplan; segelflygplan
Sakord, typbeteckning
LH 22
Serienummer
18
Klassifikation OCM
506
Klassifikation MM
segelflygplan
Klassifikation Saglig Registrant
E 4
Materialkategori
trä; textil
Material
stål; bomull; gummi [däck]; läder [säkerhetsbältedel]; plexiglas
Färg
röd; ljusgul; grön [instrumentpanel och säte]; silver [stålrörsstomme]
Längd
6,18 m [cirka]
Bredd
13,5 m [cirka]
Höjd
1,12 m [cirka]
Vikt
165 kg [tomvikt]
Personnamn - Tillverkning
Kockums Flygindustri
Förekommer som
tillverkning
Litteratur, referens till
Sailplane and Gliding Aug. 1951 [tidskrift]
Land
Sverige
Landskap
Skåne
Ort
Malmö
Namn
Kockums Flygindustri
Land - Tillverkning
Sverige
Landskap - Tillverkning
Skåne
Ort - Tillverkning
Malmö
Tid - Tillverkning
1947-1949
Personnamn - Användning
Kristianstads Flygklubb
Förekommer som
användning, förvärvat från
Land
Sverige
Landskap
Skåne
Ort
Rinkaby
Tid - Verksamhetsstart
1945-04-06
Namn
Kristianstads Flygklubb
Personnamn - Förvärvat från
Kristianstads Flygklubb
Förekommer som
användning, förvärvat från
Land
Sverige
Landskap
Skåne
Ort
Rinkaby
Tid - Verksamhetsstart
1945-04-06
Namn
Kristianstads Flygklubb
Förvärvsomständigheter
inköp
Arkivhandling, referens till
Malmö museums verksamhetsarkiv/proveniensdokument MM/A4 [tjänsteskrivelse kring förvaltning, fotografi, mm]
Litteratur, referens till
60 år i uppvinden, Yngve Norrvi, 1983 sid 83; Svensk Flyghistorisk Förenings årsberättelse (lokalavd Skåne) perioden 1968-10-01-1969-09-30
Beskrivning

Segelflygplan Baby-Falken. Övningsflygplan konstruerat av Lars Hemminger. Segelflygplanet är närmast en svensk modifikation av det tyska Grunau Baby. Prototypen blev provflugen sommaren 1946. AB Kockums Flygindustri serietillverkade Baby-Falken (typbeteckning LH 22, där LH hänvisar till konstruktörens initialer).

Data och prestanda: vingyta= 14,9 kvm; spännvidd= 13,6 m; tomvikt= 165 kg; flygvikt= 250 kg; lägsta sjunkhastighet= 0,80 m/sek; bästa glidtal= 1,19.

Kropp tillverkad av sammansvetsade silvermålade stålrör. Klädd med stringers av trä och klädd med bomullsduk. Huv av plexiglas. Låg koppling för winschstarter (möjliggjorde starthöjder på upp till 500 m höjd). På undersidan av kroppen en träskida samt två svarta gummihjul märkta: Trelleborg 8 x 2½. 2,50-3 4 ply. Max lufttryck 4 kg/kvcm. Max last 150 kg. Implement 2011-2.

Invändigt: grönmålad instrumentpanel med följande instrument vid inventeringstillfället 2012-04-05: Fartmätare 0-200 km/h Tommen nr 9139, Girindikator (glas saknas) NAF GiS 5 nr 38540, Stig/sjunkindikator NAF LS 3a, Radiohöjdmätare LGW Ln 28330-1, Kompass Airpath AN5706-T4.

Ett blått tygstycke bakom förarplatsen stämplat: Boholms blåtwills, RY 313,...il Krympfri.

Vingar tillverkade av tunn plywood förstärkt med tunna trälister. Vingbalkar av fullhöjdstyp av trä. Skevroder samt luftbromsar. Allt klätt med bomullsduk. Vingstöttor av metall. Kontrollstämplar på spryglarna. Exempelvis: /14/ och 9/11. På ett ställe i vingen märkt: Sammanbyggn. Dat. 3.47 O.U.

Fena med Kockums Flygindustris logotyp på båda sidorna. Logotyperna är påmålade men det är okänt om de i detta fallet ursprungligen bestått av dekaler som senare blivit "påbättrade" med färg eller inte.

Stabilisator och höjdroder med trim tillverkat av trä. Klätt med bomullsduk. Stöttor på undersidan.

Historik
Segelflygplanet byggdes av Kockums Flygindustri, Malmö 1949 och erhöll tillverkningsnummer 18. Efter besikting erhöll planet civilregistreringen SE-SHR. Det hamnade sedan hos Kristianstads Flygklubb. 1969 köptes det av Malmö Tekniska Museum för 350 kronor inklusive transportkostnad. Omkring november 1970 reparerat och delvis målat av Kaj Löfström som var anställd av museet. Troligen var det han som felaktigt, komplettera planets instrumentpanel med flyginstrumenten MTM 1970.10.28.002 och MTM 1970.10.28.004. Efter att museets tillbyggnad blivit färdig under 1970-talet, hängdes flygplanet upp i taket i "bilhallen". Den 5 april 2012 togs planet ner delvis på grund av att duken på vingar och kropp hade spruckit på åtskilliga ställen.
CC-licens - Bild
Erkännande-Ickekommersiell-Inga bearbetningar [cc by-nc-nd]
Copyright
Foto, bild 1-6: © Johanna Rylander / Malmö museum; bild 7-8: © Jenny Thornell / Malmö museum
Belongs to Samling
MTM

Leave a comment

You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.