logo

Carlotta - the museum database

bild

MTM 1966.07.06:001 :: brandbil

Object description

Brandbil, materialvagn med slangutrustning. Sittplats för 8 brandsoldater. Chevrolet, reg. nr: A 5724. Möjligen årsmodell 1931. Motor: sexcylindrig toppventilmotor, 46 hk. Växellåda: tre växlar framåt. Vikt: 2700 kg. Maxfart: 60 km/tim.

Chevrolet har tillverkat bilar sedan 1911 och den första bilen fick sitt namn efter tävlingsföraren Louis Chevrolet.

1929 presenterades den 6-cylindriga toppventilsmotorn för första gången och sedan användes mer än 30 år. Chevrolet kunde sälja sina 6-cylindriga bilar till samma pris som konkurrenternas 4-cylindriga.

Malmö Museers brandbil levererades som ett rent chassi till köparen. Det var andra tillverkare som gjorde karossen. Den här brandbilens kaross är gjord av Smedjebackens Vagnfabrik.

  • Data elements
Inventarienummer
MTM 1966.07.06:001
Sakord
brandbil
Sakord, typbeteckning
M.157"D
Klassifikation OCM
493 5
Klassifikation MM
brandbil
Klassifikation Saglig Registrant
D23
Materialkategori
metall
Vikt
2700 kg [cirka]
Företagsnamn - Tillverkning
Chevrolet
Förekommer som
tillverkning
Land
USA
Namn
Chevrolet
Tidsuppgifter
1931
Personnamn - Förvärvat från
Norrköpings Brandkår
Förekommer som
förvärvat från
Företagsnamn
Norrköpings Brandkår
Land
Sverige
Ort
Norrköping
Företagsnamn - Förvärvat från
Norrköpings Brandkår
Förekommer som
förvärvat från
Företagsnamn
Norrköpings Brandkår
Land
Sverige
Ort
Norrköping
Förvärvsomständigheter
gåva
Arkivhandling, referens till
Malmö Museers verksamhetsarkiv/katalogkort MTM [foto]; Malmö Museers verksamhetsarkiv/proveniensdokument MTM [reg.bevis,korrespondens, historik, instruktionsbok, foton]
Beskrivning

Brandbil, materialvagn med slangutrustning. Sittplats för 8 brandsoldater. Chevrolet, reg. nr: A 5724. Möjligen årsmodell 1931. Motor: sexcylindrig toppventilmotor, 46 hk. Växellåda: tre växlar framåt. Vikt: 2700 kg. Maxfart: 60 km/tim.

Chevrolet har tillverkat bilar sedan 1911 och den första bilen fick sitt namn efter tävlingsföraren Louis Chevrolet.

1929 presenterades den 6-cylindriga toppventilsmotorn för första gången och sedan användes mer än 30 år. Chevrolet kunde sälja sina 6-cylindriga bilar till samma pris som konkurrenternas 4-cylindriga.

Malmö Museers brandbil levererades som ett rent chassi till köparen. Det var andra tillverkare som gjorde karossen. Den här brandbilens kaross är gjord av Smedjebackens Vagnfabrik.

Historik
Historik enligt äldre katalogkort: Brandbilen tillhörde Kopparbergs Brandkår T-609 reg nr. Den gjorde sin sista insats vid Ställdalsolyckan den 13 januari 1956. 1963 köptes den av Gert Ekström. Reg nr A5724. På långfärd till Norrköping gick generatorn sönder och hamnade hos en bärgningsfirma och köptes av Per-Inge Lindquist som sålde den för en symbolisk summa till museet.; Enligt korrespondens mellan Gert Ekström vid Tekniska museet i Stockholm och Intendent Lekholm vid Malmö Museer den 22/7-1966:"Enligt vårt senaste telefonsamtal önskade Intendent Lekholm data beträffande brandbilen A 5724. Fordonet levererades som chassi i november 1931 till Kopparbergs brandkår. Karosseriet byggdes vid Vagnfabriken i Smedjebacken, som f.ö. nu är sedan ett tiotal år nedlagd. Registreringsnummret blev här T 609. Den sista utryckningen blev till den s.k. Ställdalenolyckan den 13 januari 1956. Därefter såldes hon till en skrotfirma endast berövad på stegen och med vägmätaren stående på 185 mil. Då jag köpte bilen 1963 hade den gått 250 mil. Priset var då 2500 kr. Sedan mitt förvärv ha bilen endast renoverats för att klara årlig kontrollbesiktning. Övriga brandutrustning har så gott som helt försvunnit vid tidigare mellanhänder. Högatktningsfullt, Gert Ekström assistent."
Utställning
Framtidens fordon - nu och då
CC-licens - Bild
Erkännande-Ickekommersiell-Inga bearbetningar [cc by-nc-nd]
Copyright
Foto: © Johanna Rylander / Malmö museum
Belongs to Samling
MTM

Leave a comment

You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.