logo

Carlotta - the museum database

bild

MTM 1956.01.20:001:001 :: personbil

Object description

Ett ekerhjul (utan däck) finns i mtmk 1d. Även andra mindre detaljer till Thulinbil finns där. De nya registreringsskyltarna EUR952 finns i mtmk 1d. Chassienummer T16A åsatt i samband med besiktningen 1993. För allmänna uppgifter om Thulinbilar se Motorhistoriskt Magasin nr 2 1994.

Ytterligare fyra kompletta hjul med däck finns i kockumskällaren pall 42. Två av däcken är märkta: Dunlop Triple Stud 4.50-20. de två övriga är märkta Gislaved Cord 28x475 19. Ytterligare ett hjul utan däck samt fälg finnes.

Referensuppgifter: Mellersta Skåne Södra Sveriges Tidningar 13 mars 1984.

Object description

Personbil av märket Thulin. "Delvis ombyggd Thulinbil" årsmodell 1920.* Reg.nr: M 801. Fabrikat AB Thulinverken, f d AB Enoch Thulin Aeroplanfabrik Landskrona."

Fyrcylindrig vattenkyld radmotor sammanbyggd med växellådan. En Zenithförgasare (nr 26 H 2663). Bosch ZF4 magnet.

Effekt: 20 hk. Toppfart: 60 km/tim.

På bilens instrumentbräda finns förutom skattekvitto 1941, ägarskylt, bilur Kienzle (inmonterad av museet), ampèremätare Tiffany 30-0-30 A, hastighetsmätare med trippmätare Stewart-Warner, oljemanometer Smiths 0-100/0-7 lb/sqin/kg/kvcm, ljusreglage Eisemann typ E4 nr 4334, tändningslås samt några tryckknappar.

Karakteristiskt för bilen är den torpedliknande karossen med spetsig kylare och den spetsiga delade vindrutan.

Enligt tidskriften Motorhistoriskt magasin nr 2, 1994 tycks bilen vara av typ A25 snarare än typ A20, vilket således tyder på att bilen är av något senare årsmodell än 1920.

* Enligt ett reg.bevis årsmodell 1924.

  • Data elements
Inventarienummer
MTM 1956.01.20:001:001
Modellnamn
Thulin 1920
Sakord
personbil
Klassifikation OCM
493 5
Klassifikation MM
personbil
Klassifikation Saglig Registrant
E 2
Materialkategori
metall; trä; textil
Material
glas; gummi; mässing
Färg
svart [kaross, chassie, suflett]; brun [interiör]
Längd
360 mm [cirka]
Bredd
150 mm [cirka]
Höjd
190 mm [cirka]
Vikt
1200 kg
Företagsnamn - Tillverkning
AB Thulinverken
Förekommer som
tillverkning
Efternamn
Thulin
Förnamn
Enoch Leonard
Land
Sverige
Landskap
Skåne
Ort
Landskrona
Namn
AB Thulinverken
Land - Tillverkning
Sverige
Landskap - Tillverkning
Skåne
Ort - Tillverkning
Landskrona
Tid - Tillverkning
1920 [alt. 1924]
Personnamn - Användning
Nilsson, Isak
Förekommer som
användning
Efternamn
Nilsson
Förnamn
Isak
Land
Sverige
Landskap
Skåne
Ort
Hörby
Tid - Födelse
1872
Tid - Död
1942-12
Titel - Personens
provinsialläkare
Nilsson, Nils Johan
Förekommer som
användning, förvärvat från
Efternamn
Nilsson
Förnamn
Nils Johan
Land
Sverige
Landskap
Skåne
Ort
Lund
Titel - Personens
doktor
Personnamn - Förvärvat från
Nilsson, Nils Johan
Förekommer som
användning, förvärvat från
Efternamn
Nilsson
Förnamn
Nils Johan
Land
Sverige
Landskap
Skåne
Ort
Lund
Titel - Personens
doktor
Tid - Förvärv till museet
1956
Förvärvsomständigheter
inköp
Arkivhandling, referens till
Malmö Museers verksamhetsarkiv/proveniensdokument MTM [reg.bevis, historik, tidningsklipp, broschyrer, foton, intervjuv m. f.d. anställd på Thulinverken]; Malmö Museers verksamhetsarkiv/katalogkort MTM [foto]
Beskrivning

Ett ekerhjul (utan däck) finns i mtmk 1d. Även andra mindre detaljer till Thulinbil finns där. De nya registreringsskyltarna EUR952 finns i mtmk 1d. Chassienummer T16A åsatt i samband med besiktningen 1993. För allmänna uppgifter om Thulinbilar se Motorhistoriskt Magasin nr 2 1994.

Ytterligare fyra kompletta hjul med däck finns i kockumskällaren pall 42. Två av däcken är märkta: Dunlop Triple Stud 4.50-20. de två övriga är märkta Gislaved Cord 28x475 19. Ytterligare ett hjul utan däck samt fälg finnes.

Referensuppgifter: Mellersta Skåne Södra Sveriges Tidningar 13 mars 1984.

;

Personbil av märket Thulin. "Delvis ombyggd Thulinbil" årsmodell 1920.* Reg.nr: M 801. Fabrikat AB Thulinverken, f d AB Enoch Thulin Aeroplanfabrik Landskrona."

Fyrcylindrig vattenkyld radmotor sammanbyggd med växellådan. En Zenithförgasare (nr 26 H 2663). Bosch ZF4 magnet.

Effekt: 20 hk. Toppfart: 60 km/tim.

På bilens instrumentbräda finns förutom skattekvitto 1941, ägarskylt, bilur Kienzle (inmonterad av museet), ampèremätare Tiffany 30-0-30 A, hastighetsmätare med trippmätare Stewart-Warner, oljemanometer Smiths 0-100/0-7 lb/sqin/kg/kvcm, ljusreglage Eisemann typ E4 nr 4334, tändningslås samt några tryckknappar.

Karakteristiskt för bilen är den torpedliknande karossen med spetsig kylare och den spetsiga delade vindrutan.

Enligt tidskriften Motorhistoriskt magasin nr 2, 1994 tycks bilen vara av typ A25 snarare än typ A20, vilket således tyder på att bilen är av något senare årsmodell än 1920.

* Enligt ett reg.bevis årsmodell 1924.

Historik

Enligt efterforskningar så har bilen hela tiden fram till det att museet (Lekholm) köpte bilen 1956 varit i familjen Nilssons ägo. Bilen brukade stå i en tillbyggnad till Hantverksgården i Hörby. Bilen användes av dr Nilsson under sin tid som provinsialläkare i Hörby. Bilen hade då varit ändrad så att det ena passagerarsätet kunde fällas för att användas som "ambulansfordon". Var smutsig med söndriga sufflettfönster, men i stort sett oförstörd.

Renoverad, besiktigad och körklar 1989.

CC-licens - Bild
Erkännande-Ickekommersiell-Inga bearbetningar [cc by-nc-nd]
Copyright
Foto: © Jenny Thornell / Malmö museum
Belongs to Samling
MTM

Leave a comment

You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.