MM 062014:119 :: affisch, textaffisch
- Object description
- Affisch till Nationalmuseum i Stockholm för en utställning med titeln "Feel it". Det är en ren textaffisch och det är mycket text som fyller större delen av det svarta tryckarket. Överst finns titeln "Feel it." i 10,5 cm stor textstorlek, fet stil, centrerat negativvänt vitt tryck. Därunder i mindre textstorlek, tryckt i signalröd färg mot den svarta bottnen: "Testrum för sinnesupplevelser / och känslolägen / Nationalmuseum 2-15/12 1968". Under detta finns ytterligare fyra textblock i blandad enkel och fet markerad stil som förklarar utställningens idémässiga bakgrund, inriktning och målsättning, allra nederst signerat av de två upphovsmännen till utställningen : "Gustaf Clason Eric Sörling". I övre högra hörnet finns i mycket liten textstorlek upphovsmannen "Melin" angiven i röd färg. Se även undernr 44, 120 och 121 för andra varianter på affischens utformning då samma utställning visades i New York, USA.
Leave a comment
You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.