logo

Carlotta - the museum database

bild

MM 062014:119 :: affisch, textaffisch

Object description
Affisch till Nationalmuseum i Stockholm för en utställning med titeln "Feel it". Det är en ren textaffisch och det är mycket text som fyller större delen av det svarta tryckarket. Överst finns titeln "Feel it." i 10,5 cm stor textstorlek, fet stil, centrerat negativvänt vitt tryck. Därunder i mindre textstorlek, tryckt i signalröd färg mot den svarta bottnen: "Testrum för sinnesupplevelser / och känslolägen / Nationalmuseum 2-15/12 1968". Under detta finns ytterligare fyra textblock i blandad enkel och fet markerad stil som förklarar utställningens idémässiga bakgrund, inriktning och målsättning, allra nederst signerat av de två upphovsmännen till utställningen : "Gustaf Clason Eric Sörling". I övre högra hörnet finns i mycket liten textstorlek upphovsmannen "Melin" angiven i röd färg. Se även undernr 44, 120 och 121 för andra varianter på affischens utformning då samma utställning visades i New York, USA.
  • Data elements
Inventarienummer
MM 062014:119
Sakord
affisch; textaffisch
Antal
1
Samlingskod, tidigare
bild
Klassifikation OCM
446; 532
Svenska ämnesord (SAO)
Design; Formgivare; Reklam
Material
papper
Teknik
tryck [serigrafi]
Färg
svart; röd
Höjd x Bredd
100 x 70 cm
Företagsnamn - Tillverkning
Melin & Österlin
Förekommer som
tillverkning
Litteratur, referens till
Johan Melbi: John Melin till exempel - en hyllning till det enkla, vackra, lekfulla, konstnärliga, unika, egensinniga, tidlösa, moderna, experimentella. Moderna Museet Stockholm 1999. ISBN 91-630-8785-5.
Företagsnamn
M & Ö, Melin & Österlin
Land
Sverige
Ort
Malmö
Land - Tillverkning
Sverige
Tid - Tillverkning
1968
Företagsnamn - Annan anknytning
Nationalmuseum
Förekommer som
annan anknytning
Företagsnamn
Nationalmuseum
Land
Sverige
Ort
Stockholm
Institution
Nationalmuseum
Personnamn - Förvärvat från
Persson-Melin, Signe
Förekommer som
formgivare, förvärvat från
Ort - Födelse
Tomelilla
Litteratur, referens till
Kerstin Wickman: Signe Persson-Melin - keramiker och formgivare. T&M förlag, Lund 1997. ISBN 91-630-5737-9.
Efternamn
Persson-Melin
Förnamn
Signe
Tid - Födelse
1925-06-19
Tid - Förvärv till museet
2012-02-09
Förvärvsomständigheter
gåva
Arkivhandling, referens till
Malmö Museers verksamhetsarkiv/proveniensdokument MM
Beskrivning
Affisch till Nationalmuseum i Stockholm för en utställning med titeln "Feel it". Det är en ren textaffisch och det är mycket text som fyller större delen av det svarta tryckarket. Överst finns titeln "Feel it." i 10,5 cm stor textstorlek, fet stil, centrerat negativvänt vitt tryck. Därunder i mindre textstorlek, tryckt i signalröd färg mot den svarta bottnen: "Testrum för sinnesupplevelser / och känslolägen / Nationalmuseum 2-15/12 1968". Under detta finns ytterligare fyra textblock i blandad enkel och fet markerad stil som förklarar utställningens idémässiga bakgrund, inriktning och målsättning, allra nederst signerat av de två upphovsmännen till utställningen : "Gustaf Clason Eric Sörling". I övre högra hörnet finns i mycket liten textstorlek upphovsmannen "Melin" angiven i röd färg. Se även undernr 44, 120 och 121 för andra varianter på affischens utformning då samma utställning visades i New York, USA.
CC-licens - Bild
Erkännande-Ickekommersiell-Inga bearbetningar [cc by-nc-nd]
Copyright
Foto: © Matilda Thulin / Malmö museum
Belongs to Samling
MM 062014 :: M & Ö

Leave a comment

You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.