logo

Carlotta - the museum database

MM 062014 :: M & Ö

Object description
"Firman" Melin & Österlin, M & Ö (uttalas emmetö) föddes och utvecklades i samarbetet mellan John Melin och Anders Österlin på AB Svenska Telegrambyrån i Malmö under 1950-talet. John Melin hade börjat sin anställning där redan 1939 och blev småningom AD (Art Director) och ateljéchef. Anders Österlin kom till byrån 1950 och de båda fann snart att de arbetade bra tillsammans och ofta i samarbete med en tredje man, copywritern Per-Henry Richter. Byrån var vid denna tid Nordens största med kontor i många städer, varav Malmö-kontoret med sina ca 70 anställda var det mest kreativa och som under perioden ca 1955-65 kom att inta en ledande roll då branschen radikalt förändrades och utvecklades. Bland övriga mer eller mindre fast eller tillfälligt anställda medarbetare i Malmö fanns AD:n mm Åke Arenhill, tecknaren och illustratören Ib Thaning och fotografen Georg Oddner. Melin och Österlin började signera sina arbeten M & Ö. Österlin berättar: "Det var en genial idé av John. Signaturen gav våra arbeten en integritet som var svåråtkomlig för kundernas klåfingrighet och en status som blev alltmera konstnärlig efterhand som vi vidgade vårt samarbete. Vi gjorde kalendrar, planscher och affischer åt bl.a. Lunds Konsthall, Ars Nova och Moderna Museet. Vi fick de allra första Guldäggen som utdelades och 1961 inbjöds vi att ställa ut i Milano tillsammans med medlemmarna i Alliance Graphic International. Sedan följde utställningar på Rhösska Konstslöjdmuseet i Göteborg, Svensk Form, Västerbottens Läns Museum och Kunstindustrimuseet i Köpenhamn". Om det praktiska samarbetet mellan de två berättade Österlin: "Det var som en lekfull idédialog. John tänkte och talade. Jag talade mest med pennan. Detta sätt att arbeta blev ett mönster under många år framåt". Den "förändringens vind" som genomfor branschen hade startat i USA och Storbritannien och nådde småningom även Sveriges kust via John Melin som besökt och tagit intryck av nya arbetsmetoder på byråerna i Storbritannien. Som chef för den kreativa avdelningen på Malmö-kontoret genomförde han liknande arbetssätt där - ett teamarbete med en projektledare som styrde arbetet, där en copywriter kreerade tillsammans med en art director. En stor känslighet för tidens strömningar inom kulturliv i vid mening spelade säkert också en stor roll, likväl som de enskilda medarbetarnas speciella kompetens och färdigheter. Malmökontoret fick stora uppdrag med påkostade reklamkampanjer för stora bolag som t.ex. Trelleborg AB och prestigefyllda institutioner som t.ex. Moderna Museet. Kampanjerna fick stort genomslag och särskilt uppmärksammades designduon M & Ö för sitt påfallande vitala och experimentella grafiska nyskapande. Det kändes friskt och samtida på ett särskilt sätt, M & Ö blev som ett varumärke som garanterade kvalitet inom grafisk design. Deras affischkonst saknar motstycke i svensk designhistoria, än idag betraktas de som unika och kreativt högtstående. Utrymmet på Svenska Telegrambyrån blev efterhand för trångt för Melin och Österlin och flera andra medarbetare, som 1966 bröt med koncernledningen och gick över till konkurrenten Arbmans Reklambyrå som startade filialen Arbman2 i Malmö. Vid denna tid försvann signaturen M & Ö från reklamen, men den fortsatte ännu några år på andra slag av grafiska arbeten.
Samlingsnummer
MM 062014
Sakord
affisch
Antal
131
Samlingskod, tidigare
bild
Samlingsnamn
M & Ö
Klassifikation OCM
446; 532
Svenska ämnesord (SAO)
Design; Formgivare; Reklam
Material
papper
Teknik
tryck
Personnamn - Tillverkning
Melin, John (1921-1992)
Förekommer som
avbildad, tillverkning
Litteratur, referens till
Johan Melbi: John Melin till exempel - en hyllning till det enkla, vackra, lekfulla, konstnärliga, unika, egensinniga, tidlösa, moderna, experimentella. Moderna Museet Stockholm 1999. ISBN 91-630-8785-5.
Efternamn
Melin
Förnamn
John
Land
Sverige, Sverige
Ort
Malmö
Yrke
formgivare
Tid - Födelse
1921
Tid - Död
1992
Österlin, Anders (1926-2011)
Förekommer som
tillverkning, avbildad, konstnär
Litteratur, referens till
Per-Henry Richter, m.fl.: Anders Österlin. Två sidor, Malmö Konsthall. ISBN 91-7704-072-4.
Efternamn
Österlin
Förnamn
Anders
Land
Sverige
Ort
Malmö
Tid - Födelse
1926
Tid - Död
2011
Företagsnamn - Tillverkning
Melin & Österlin
Förekommer som
tillverkning
Litteratur, referens till
Johan Melbi: John Melin till exempel - en hyllning till det enkla, vackra, lekfulla, konstnärliga, unika, egensinniga, tidlösa, moderna, experimentella. Moderna Museet Stockholm 1999. ISBN 91-630-8785-5.
Företagsnamn
Melin & Österlin, M & Ö
Land
Sverige
Ort
Malmö
Personnamn - Förvärvat från
Persson-Melin, Signe
Förekommer som
formgivare, förvärvat från
Ort - Födelse
Tomelilla
Litteratur, referens till
Kerstin Wickman: Signe Persson-Melin - keramiker och formgivare. T&M förlag, Lund 1997. ISBN 91-630-5737-9.
Efternamn
Persson-Melin
Förnamn
Signe
Tid - Födelse
1925-06-19
Tid - Förvärv till museet
2012-02-09
Förvärvsomständigheter
gåva
Arkivhandling, referens till
Malmö Museers verksamhetsarkiv/proveniensdokument MM/A4 [gåvodokument]
Litteratur, referens till
Johan Melbi: John Melin till exempel - en hyllning till det enkla, vackra, lekfulla, konstnärliga, unika, egensinniga, tidlösa, moderna, experimentella. Moderna Museet Stockholm 1999. ISBN 91-630-8785-5.
Beskrivning
"Firman" Melin & Österlin, M & Ö (uttalas emmetö) föddes och utvecklades i samarbetet mellan John Melin och Anders Österlin på AB Svenska Telegrambyrån i Malmö under 1950-talet. John Melin hade börjat sin anställning där redan 1939 och blev småningom AD (Art Director) och ateljéchef. Anders Österlin kom till byrån 1950 och de båda fann snart att de arbetade bra tillsammans och ofta i samarbete med en tredje man, copywritern Per-Henry Richter. Byrån var vid denna tid Nordens största med kontor i många städer, varav Malmö-kontoret med sina ca 70 anställda var det mest kreativa och som under perioden ca 1955-65 kom att inta en ledande roll då branschen radikalt förändrades och utvecklades. Bland övriga mer eller mindre fast eller tillfälligt anställda medarbetare i Malmö fanns AD:n mm Åke Arenhill, tecknaren och illustratören Ib Thaning och fotografen Georg Oddner. Melin och Österlin började signera sina arbeten M & Ö. Österlin berättar: "Det var en genial idé av John. Signaturen gav våra arbeten en integritet som var svåråtkomlig för kundernas klåfingrighet och en status som blev alltmera konstnärlig efterhand som vi vidgade vårt samarbete. Vi gjorde kalendrar, planscher och affischer åt bl.a. Lunds Konsthall, Ars Nova och Moderna Museet. Vi fick de allra första Guldäggen som utdelades och 1961 inbjöds vi att ställa ut i Milano tillsammans med medlemmarna i Alliance Graphic International. Sedan följde utställningar på Rhösska Konstslöjdmuseet i Göteborg, Svensk Form, Västerbottens Läns Museum och Kunstindustrimuseet i Köpenhamn". Om det praktiska samarbetet mellan de två berättade Österlin: "Det var som en lekfull idédialog. John tänkte och talade. Jag talade mest med pennan. Detta sätt att arbeta blev ett mönster under många år framåt". Den "förändringens vind" som genomfor branschen hade startat i USA och Storbritannien och nådde småningom även Sveriges kust via John Melin som besökt och tagit intryck av nya arbetsmetoder på byråerna i Storbritannien. Som chef för den kreativa avdelningen på Malmö-kontoret genomförde han liknande arbetssätt där - ett teamarbete med en projektledare som styrde arbetet, där en copywriter kreerade tillsammans med en art director. En stor känslighet för tidens strömningar inom kulturliv i vid mening spelade säkert också en stor roll, likväl som de enskilda medarbetarnas speciella kompetens och färdigheter. Malmökontoret fick stora uppdrag med påkostade reklamkampanjer för stora bolag som t.ex. Trelleborg AB och prestigefyllda institutioner som t.ex. Moderna Museet. Kampanjerna fick stort genomslag och särskilt uppmärksammades designduon M & Ö för sitt påfallande vitala och experimentella grafiska nyskapande. Det kändes friskt och samtida på ett särskilt sätt, M & Ö blev som ett varumärke som garanterade kvalitet inom grafisk design. Deras affischkonst saknar motstycke i svensk designhistoria, än idag betraktas de som unika och kreativt högtstående. Utrymmet på Svenska Telegrambyrån blev efterhand för trångt för Melin och Österlin och flera andra medarbetare, som 1966 bröt med koncernledningen och gick över till konkurrenten Arbmans Reklambyrå som startade filialen Arbman2 i Malmö. Vid denna tid försvann signaturen M & Ö från reklamen, men den fortsatte ännu några år på andra slag av grafiska arbeten.